Schending portretrecht levert Max Verstappen €150.000 op

Het is duidelijk dat portretrecht anders valt als je een bekende Nederlander bent. Onderbouwd met een factuur van €100.000 voor de opening van een supermarkt (waar hij 3 uur aanwezig was) eist Max Verstappen €400.000 wegens schending van het portretrecht in een commercieel filmpje waarin een look-a-like van Verstappen optreedt.

Verstappen krijgt van de rechtbank €150.000. Ik had liever de factuur van de commercial die Max voor Jumbo maakte gezien, maar ik vermoed dat die lager was dan één ton. De keuze voor deze factuur is dus een handige move door de advocaat van Verstappen richting het hoogst haalbare factuurtarief in plaats van uurtarief. Kijk eens mee:

Verstappen is 3 uur aanwezig geweest bij de supermarkt en kreeg €100.0000. Het uurtarief van Max Verstappen is dus €33.333. Laten we dit nu eens vertalen naar de fotografie. Binnen de fotografie geldt bij het schenden van copyright (zonder naamsvermelding) een factuur voor 4x standaard tarief. Hoewel het schieten van een Jumbo reclamefilmpje wel wat meer tijd kost, kan ik me voorstellen dat Verstappen daadwerkelijk een uurtje aanwezig hoefde te zijn (dat zou ik, gezien het exorbitante uurtarief, tenminste zo inplannen als ik de producent van dat filmpje zou zijn).

Het schieten van een reclamefilm kun je inplannen. Voor de opening van de supermarkt is hij hoogstwaarschijnlijk ingevlogen en betaalden ze dus meer. In zijn eis vraagt Verstappen net als een fotograaf 4x standaardtarief: het openen van een supermarkt, €100.000. Hij krijgt van de rechtbank iets meer: 4,5x standaardtarief: het opnemen van een reclamefilm, €33.333. De handige move van de advocaat van Verstappen is dus doorzien door de rechtbank.

Of een filmpje van Picnic nu voor intern of extern gebruik is gemaakt is, is volgens mij irrelevant want het is vanuit een commercieel oogpunt gemaakt. Al zou Picnic beweren dat het een parodie was dan is het nog steeds gesponsorde humor en dus met een belang. Het zou een vreemde wereld zijn waarin Youp van 't Hek gesponsord kon worden door Buckler alcoholvrij bier.

Jumbo: https://youtu.be/soPW9QsXX9E

Youp: https://youtu.be/miDSDyLN_88