foto © Jostijn Ligtvoet

Bart Blewanus

"Goed beeld is veel belangrijker dan goede techniek".

Sommge mensen zijn er goed in, anderen weer niet: techniek. Ik vind het belangrijk dat je weet wat de basisprincipes zijn van de camera omdat deze invloed hebben op datgene dat echt belangrijk is: het beeld. Samen met de cursist kan ik eigenlijk alle camera's uitleggen en instellen tot in de custom-settings. Toch is er veel verschil in het gebruik van camera's en dit heeft invloed op het resulterende beeld. Ik geef veel advies over de aanschaf, maar eigenlijk moet je pas een camera kopen zodra je weet wat je wil. Zelf rommelde ik wat aan met diverse camera's op de academie totdat ik wist dat ik portretten wilde maken. Dus kocht ik in 1998 een grote portretcamera en die gebruk ik nog steeds, hoewel daar later een kleinere camera is bijgekomen.

Jouw fotografisch handschrift

Techniek is dus belangrijk, maar niet essentieel. Zodra we het gebruik van een camera enigszins onder de knie hebben, gaan we naar waar het werkelijk om draait: het beeld. Ik leer je kijken, werken in een serie en werken met beeldrijm. Enorm belangrijk is ook het leren kijken naar andermans werk en ik maak dan ook veelvuldig gebruik van mijn verzameling fotoboeken en neem cursisten mee naar musea en tentoonstellingen. Door te doen en te kijken ontwikkelt zich een passie voor het medium. Door je te focus te leggen op je passie kun je verdiepen, word je beter en komt er context in het beeld. Wat wil je zeggen, wie is je publiek en hoe komt het over? In dit stadium gaan we ook zien dat je een fotografisch handschrift ontwikkelt. Het zijn context en handschrift die je beelden onderscheidend maken.

Beeld en advies

In de jaren na mijn academie en voordat ik het idee van de Beeldkoepel kreeg, wilde ik steeds vaker een verbindende schakel zijn tussen makers en gebruikers van fotografie. Steeds vaker werd mij om advies gevraagd over ingewikkelde dingen als portretrecht, naamsvermelding en beeldrecht. Wanneer de fotografie je broodwinning is, moet je ervan kunnen eten en dus kunnen factureren. Toch bljken fotografen vaak schuw: "Mijn foto is zonder toestemming gebruikt, maar als ik nu voor mijn recht opkom, dan ben ik straks een klant kwijt." Ook blijken gebruikers van fotografie vaak niet op de hoogte of onwillig: "Hoezo is het verplicht een naam te vermelden, het is toch goede exposure?". Je moet begrip hebben voor beide kanten van het verhaal om tot een oplossing te komen. Vaak blijkt het namelijk dat er slechte afspraken gemaakt zijn tussen beide partijen en meestal kom je er met een goed gesprek wel uit. Wil je meer weten of heb je een vraag dan kun je me via het contactformulier bereiken.


Bart geeft de volgende workshops en cursussen: