foto © Bart Blewanus

Advies over fotografie voor fotografen, organisaties en bedrijven.

Fotografie is overal. Als een van de meest effectieve vormen van communicatie kan fotografie een ‘gevoel’ overbrengen in één oogopslag. Zowel makers al gebruikers van zouden dan ook moeten weten hoe ze met beeld moeten omgaan.

Bedrijven en instellingen.

Als je als bedrijf of instelling een bepaalde boodschap wilt overbrengen maak je dus al snel gebruik van een foto. Misschien gebruik je stiekem rechtsklik-downloaden, gebruik je een beeldbank, laat je je klanten fotograferen of geef je een fotograaf een opdracht. Behalve bij die eerste optie heb je alles goed geregeld, tenminste: dat denk je. Maar is dat zo?
Ik heb de afgelopen jaren heel wat voorbeelden van wangebruik voorbij zien komen en gedacht: “poeh, dat had je beter moeten weten want omgaan met beeld is je vak”. Veelal is de fotograaf diegene die hier schade van ondervindt, maar geloof me, andersom kan ook: Een fotograaf gebruikt een in opdracht gemaakte foto van jouw patiënt ook in de eigen online-portfolio. Je organiseert een fotowedstrijd en op de winnende foto staan duidelijk herkenbare mensen op straat. De bezoekers van het door jou georganiseerde optreden fotograferen de artiesten. Mag dat? Een boze fotograaf achteraf 4x tarief betalen omdat je zijn beeld gejat hebt is nog te overzien maar het kan veel erger: De foto van de patiënt wordt gebruikt als meme op het internet, de herkenbare mensen op de winnende foto procederen (tevergeefs) en dat levert je slechte pers op, en de artiesten op je optreden sturen je een dikke copyright claim die je moet aanvechten. Het is dus belangrijk dat je de kennis in huis hebt en ik denk daar graag over mee. Zo kan ik voor een groep een fotografie workshop geven waarin we, aan de hand van samen gemaakt beeldmateriaal voor het bedrijf, speels kunnen leren hoe het werkt. Maar ik kan ook meedenken en helpen met een plan, casus of strategie. Want omgaan met beeld is tenslotte ook jouw vak.

Fotografen.

Beeldmaker zijn is een voorrecht. Het is hard werken, soms flink investeren, maar je bent vrij als een vogel. Je mag dus blij zijn dat we je werk mooi vinden en bovendien kun je tegenwoordig best goed je tank vullen en je huur betalen met exposure. Herkenbaar? Dan snappen we elkaar. Of toch niet?
Meestal hoor ik er pas over als het te laat is. Iemand gebruikt nu dus jouw beeld buiten de afspraken om. Of het is simpelweg gejat. Alles draait erom wat je hebt afgesproken voordat je het beschikbaar stelde of publiceerde. Jij hebt het gebruik van jouw werk goed nagedacht, althans dat hoop ik, maar vaak de ander niet. Je wil die klant niet kwijt maar eten van exposure blijkt niet te kunnen. Hoewel ik geen advocaat ben (geloof me, ik ken een goede) weet ik wel hoe het werkt vanuit het vak. Ik wordt dan ook regelmatig gevraagd advies te geven en kijk dan niet alleen naar een oplossing, maar vooral ook naar de oorzaak. Liever denk ik dus vooraf eens met je mee over jouw strategie. Zo kunnen we misverstanden voorkomen in plaats van genezen. “Procederen zal ze leren” is een gevleugelde uitspraak in fotografen kringen, maar geloof me: van procederen koop je geen kleren.

Vragen?

Roept dit vragen bij je op? Stuur me vrijblijvend een mailtje via het contactformulier. Ik zal je luisterend oor zijn en misschien kan ik zelfs wat voor je doen.

Details workshop

Niveau:
vergevorderden en professional


Docenten:

Deelnemers:
minimaal 1 en maximaal 20

Aanmeldformulier voor deze workshop

* Ja, ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden.